طراحی سایت و پورتال آِتی بیتا

طراح انواع وب سایت و پورتال حرفه ای

طراحی سایت و پورتال آِتی بیتا

طراح انواع وب سایت و پورتال حرفه ای

اصول و هدف از حسابداری چیست ؟

هدف اساسی حسابداری ثبت وقایع مالی به منظور جلو گیری از فراموش شدن آنچه که اتفاق افتاده و نیز طبقه بندی حسابها به منظور ایجاد امکان استفاده از آن ها در تجزیه و تحلیل و جمع بندی نحوه و نتایج کار میی باشد.

به عنوان مثال وقتی یک تاجر یا بازرگان وقایع مالی مربوط به تجارتخانه خود را در دفاتر مالی ثبت و ضبط می کند صرف نظر از این که میزان موجودی ها، مطالبات و بدهی هایشان به فراموشی سپرده نخواهد شد این امکان را نیز می یابد تا با استفاده از اطلاعات ثبت شده در دفاتر میزان سود و زیان و دارایی ها و بدهی های تجارتخانه اش را محاسبه کند.

وظیفه اصلی واولیه حسابدار، ثبت وقایع مالی به صورت طبقه بندی شده دردفتر حسابداری می باشد.

- تعریف حسابداری

حسابداری سیستمی است که فعالیت های واحد تجاری را اندازه گیری و جمع بندی و تجزیه و تحلیل نموده ,  حاصل آن را به تصمیم گیرندگان ارائه می نماید.

- تعریف جامع حسابداری

عبارت است از فرایند تشخیص , فن ثبت ، طبقه بندی و تلخیص فعالیت های مالی موسسات در قالب اعداد و ارقام قابل سنجش به پول رایج کشور وتفسیر نتایج حاصل از این اقدامات وارائه گزارش های مربوط به تصمیم گیرندگان می داند.

رویدادهای مالی – رویدادهایی هستند که اثر مالی یا پولی روی منابع شرکت داشته یا دارند و حسابداران فقط ملزم به ثبت این رویدادها هستند.

در تعریف فوق فرایند تشخیص عبارتند از انتخاب آن دسته از رویدادهایی که به عنوان رویداد اقتصادی یا مالی تلقی می شوند و به سازمان یا موسسه ای که برای آن حسابداری می کنیم مربوط می شوند.

پس از تشخیص رویدادهای مالی قدم بعدی اندازه گیری این رویدادها به وسیله یک واحد اندازه گیری یعنی پول است.حسابداری فقط با وقایعی که بتوان آنها را با پول اندازه گیری کرد سرو کار دارد.فرایند گزارشگری یکی ازز مهمترین مراحل یک سیستم حسابداری است. اطلاعات مالی از طریق ارائه یک سری گزارشهای حسابداری در اختیار استفاده کنندگان این اطلاعات قرار می گیرد. معروفترین گزارشهای مالی عبارتند از گزارشهای ترازنامهه و سود و زیان که به آنها صورتهای مالی نهایی گفته می شود.

گزارش های مالی - رایج ترین گزارش های مالی همان صورت های مالی اساسی هستند که شامل موارد زیر می باشند :

- صورت سود وزیان

- صورت حساب سرمایه

- صورت وضعیت مالی یا تراز نامه

- صورت جریان های وجوه نقد

حسابداران می توانند بنا بر نیاز استفاده کنندگان گزارشات مالی دیگری را نیز تهیه و ارائه نمایند که این بستگی به نیاز خاص آن ها دارد .

- اهم رشته های مختلف حسابداری

1- حسابداری مالی یا عمومی(financial accounting):

حسابداری عمومی یا حسابداری مالی که حسابداری بازرگانی نیز نامیده می شود اصول و موازین دفتر داری و حسابداری دوبل را بیان می کند.

2- حسابداری صنعتی((cost accounting:

حسابداری قیمت تمام شده یا حسابداری صنعتی که حسابداری هزینه یا هزینه یابی نیز نامیده می شود در موسسات و کارخانجات تولیدی کاربرد دارد. در این سیستم از روش های محاسبه قیمت تمام شده محصولل یا محصولات تولیدی گفتگو می شود .

3- حسابداری دولتی (governmental accounting):

در این رشته از حسابداری روشهای نگهداری حساب در موسسات دولتی ,شهرداری ها , وزارتخانه ها که منابع مالی آن ها از طریق درج اعتبارات در بودجه سالیانه کل کشور تامین می شود مورد تجزیه و تحلیل وو بررسی قرار می گیرد.

4- حسابداری مالیاتی (tax accounting) :

با استفاده از مقررات مالیاتی کشور، وضعیت مالیاتی موسسه مورد نظر تحت کنترل و بررسی قرار می گیرد.از آنجا که هدف اصلی موسسات خدماتی تجاری و بازرگانی و تولیدی کسب سود است لذا صاحبان و مدیران موسسات بازرگانی می بایست با استفاده از خدمات کارشناسان زبده مالیاتی کوشش نمایند مالیات قانونی و متعلقه را محاسبه و به ارگان ذیربط پرداخت کنند.

5- طراحی و اجرای سیستم های مالی:

در این رشته از حسابداری که به نوبه خود از جدید ترین شاخه های حسابداری است حسابدار طراح سیستم های مالی با توجه به قوانین و مقررات جاری مملکت و رعایت امکانات و نیاز های اطلاعاتی مدیران و صاحبان وو تصمیم گیرندگان موسسات روش های اجرائی مناسب را برای اداره امور مالی و حسابداری مورد نظر طراحی تدوین و پیشنهاد می نماید.

6- حسابرسی (auiditing) :

حسابرسی یا رسیدگی به این معنی است که اقدامات انجام شده که هنگام وقوع در دفتر مالی ثبت شده است مورد بازنگری مجدد قرار گرفته و انطباق اقدامات انجام شده با تصمیمات قبلی صاحبان موسسه و نیز صحت گزارشات مدیران به صاحبان موسسه کنترل می شود.

کاربرد حسابداری :

با توجه به رشد و توسعه کمی و کیفی امور بازرگانی و تولیدی و صنعتی, صاحبان موسسات و تجارتخانه ها و کارخانه ها عملا قادر نخواهند بود تمامی معاملات و داد و ستد های انجام شده را به خاطر بسپارند.

تفاوت دفتر داری و حسابداری:

برخی از افراد حسابداری و دفتر داری را مترادف یکدیگر می دانند چرا که ثبت و نگهداری دفاتر مالی بخشی از عملیات حسابداری بویژه سیستم های دستی حسابداری است. همانگونه که در تعریف حسابداری گفتهه شد مجموعه فرایند تشخیص, اندازه گیری, ثبت, پردازش و گزارشگری و تفسیر و تجزیه و تحلیل اطلاعات راا حسابداری می نامند در حالی که دفتر داری فقط به عملیات دفتر داری را می توان به کمک رایانه ها انجام داد .. به هر حال دفتر داری را کماکان می توان بخشی از کل سیستم حسابداری دانست.

انواع موسسات

نهادهای دولتی و غیر دولتی که در طیف وسیعی از رشته های خدماتی , تجاری و تولیدی فعالیت می کنند اطلاق می شود. طبقه بندی موسسات در هر کشوری با توجه به قوانین تجارت آن کشور نوع مالکیت و اهداف و رشته های مختلف فعالیت موسسات صورت می گیرد.در کشور ما نیز موسسات را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

1 – طبقه بندی موسسات با توجه به هدف فعالیت

2 – طبقه بندی موسسات با توجه به مالکیت و بخشهای اقتصادی

3 – طبقه بندی موسسات از لحاظ نوع فعالیت

استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری

بطور کلی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که جهت اتخاذ تصمیمات خود نیاز مند اطلاعات حسابداری هستند استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری را تشکیل می دهند . این افراد را می توان به سه گروه ذینفع ، ذیحق وو  ذیعلاقه تقسیم نمود .

-انواع استفاده کنندگان

استفاده کنندگان حسابداری را می توان به گروه عمده زیر تقسیم کرد :

الف. درون سازمانی

ب. برون سازمانی

استفاده کنندگان درون سازمانی شامل مدیریت در لایه های مختلف سازمان است که در انواع تصمیم گیری های خود نیاز مند اطلاعات حسابداری می باشند.

استفاده کنندگان برون سازمانی شامل مالکان و سهامداران ، بانک ها و اعتبار دهندگان،رقبا و مشتریان،محققان و سایر علاقه بندان می باشند.

 

اصول و هدف از حسابداری چیست ؟

هدف اساسی حسابداری ثبت وقایع مالی به منظور جلو گیری از فراموش شدن آنچه که اتفاق افتاده و نیز طبقه بندی حسابها به منظور ایجاد امکان استفاده از آن ها در تجزیه و تحلیل و جمع بندی نحوه و نتایج کار میی باشد.

به عنوان مثال وقتی یک تاجر یا بازرگان وقایع مالی مربوط به تجارتخانه خود را در دفاتر مالی ثبت و ضبط می کند صرف نظر از این که میزان موجودی ها، مطالبات و بدهی هایشان به فراموشی سپرده نخواهد شد این امکان را نیز می یابد تا با استفاده از اطلاعات ثبت شده در دفاتر میزان سود و زیان و دارایی ها و بدهی های تجارتخانه اش را محاسبه کند.

وظیفه اصلی واولیه حسابدار، ثبت وقایع مالی به صورت طبقه بندی شده دردفتر حسابداری می باشد.

- تعریف حسابداری

حسابداری سیستمی است که فعالیت های واحد تجاری را اندازه گیری و جمع بندی و تجزیه و تحلیل نموده ,  حاصل آن را به تصمیم گیرندگان ارائه می نماید.

- تعریف جامع حسابداری

عبارت است از فرایند تشخیص , فن ثبت ، طبقه بندی و تلخیص فعالیت های مالی موسسات در قالب اعداد و ارقام قابل سنجش به پول رایج کشور وتفسیر نتایج حاصل از این اقدامات وارائه گزارش های مربوط به تصمیم گیرندگان می داند.

رویدادهای مالی – رویدادهایی هستند که اثر مالی یا پولی روی منابع شرکت داشته یا دارند و حسابداران فقط ملزم به ثبت این رویدادها هستند.

در تعریف فوق فرایند تشخیص عبارتند از انتخاب آن دسته از رویدادهایی که به عنوان رویداد اقتصادی یا مالی تلقی می شوند و به سازمان یا موسسه ای که برای آن حسابداری می کنیم مربوط می شوند.

پس از تشخیص رویدادهای مالی قدم بعدی اندازه گیری این رویدادها به وسیله یک واحد اندازه گیری یعنی پول است.حسابداری فقط با وقایعی که بتوان آنها را با پول اندازه گیری کرد سرو کار دارد.فرایند گزارشگری یکی ازز مهمترین مراحل یک سیستم حسابداری است. اطلاعات مالی از طریق ارائه یک سری گزارشهای حسابداری در اختیار استفاده کنندگان این اطلاعات قرار می گیرد. معروفترین گزارشهای مالی عبارتند از گزارشهای ترازنامهه و سود و زیان که به آنها صورتهای مالی نهایی گفته می شود.

گزارش های مالی - رایج ترین گزارش های مالی همان صورت های مالی اساسی هستند که شامل موارد زیر می باشند :

- صورت سود وزیان

- صورت حساب سرمایه

- صورت وضعیت مالی یا تراز نامه

- صورت جریان های وجوه نقد

حسابداران می توانند بنا بر نیاز استفاده کنندگان گزارشات مالی دیگری را نیز تهیه و ارائه نمایند که این بستگی به نیاز خاص آن ها دارد .

- اهم رشته های مختلف حسابداری

1- حسابداری مالی یا عمومی(financial accounting):

حسابداری عمومی یا حسابداری مالی که حسابداری بازرگانی نیز نامیده می شود اصول و موازین دفتر داری و حسابداری دوبل را بیان می کند.

2- حسابداری صنعتی((cost accounting:

حسابداری قیمت تمام شده یا حسابداری صنعتی که حسابداری هزینه یا هزینه یابی نیز نامیده می شود در موسسات و کارخانجات تولیدی کاربرد دارد. در این سیستم از روش های محاسبه قیمت تمام شده محصولل یا محصولات تولیدی گفتگو می شود .

3- حسابداری دولتی (governmental accounting):

در این رشته از حسابداری روشهای نگهداری حساب در موسسات دولتی ,شهرداری ها , وزارتخانه ها که منابع مالی آن ها از طریق درج اعتبارات در بودجه سالیانه کل کشور تامین می شود مورد تجزیه و تحلیل وو بررسی قرار می گیرد.

4- حسابداری مالیاتی (tax accounting) :

با استفاده از مقررات مالیاتی کشور، وضعیت مالیاتی موسسه مورد نظر تحت کنترل و بررسی قرار می گیرد.از آنجا که هدف اصلی موسسات خدماتی تجاری و بازرگانی و تولیدی کسب سود است لذا صاحبان و مدیران موسسات بازرگانی می بایست با استفاده از خدمات کارشناسان زبده مالیاتی کوشش نمایند مالیات قانونی و متعلقه را محاسبه و به ارگان ذیربط پرداخت کنند.

5- طراحی و اجرای سیستم های مالی:

در این رشته از حسابداری که به نوبه خود از جدید ترین شاخه های حسابداری است حسابدار طراح سیستم های مالی با توجه به قوانین و مقررات جاری مملکت و رعایت امکانات و نیاز های اطلاعاتی مدیران و صاحبان وو تصمیم گیرندگان موسسات روش های اجرائی مناسب را برای اداره امور مالی و حسابداری مورد نظر طراحی تدوین و پیشنهاد می نماید.

6- حسابرسی (auiditing) :

حسابرسی یا رسیدگی به این معنی است که اقدامات انجام شده که هنگام وقوع در دفتر مالی ثبت شده است مورد بازنگری مجدد قرار گرفته و انطباق اقدامات انجام شده با تصمیمات قبلی صاحبان موسسه و نیز صحت گزارشات مدیران به صاحبان موسسه کنترل می شود.

کاربرد حسابداری :

با توجه به رشد و توسعه کمی و کیفی امور بازرگانی و تولیدی و صنعتی, صاحبان موسسات و تجارتخانه ها و کارخانه ها عملا قادر نخواهند بود تمامی معاملات و داد و ستد های انجام شده را به خاطر بسپارند.

تفاوت دفتر داری و حسابداری:

برخی از افراد حسابداری و دفتر داری را مترادف یکدیگر می دانند چرا که ثبت و نگهداری دفاتر مالی بخشی از عملیات حسابداری بویژه سیستم های دستی حسابداری است. همانگونه که در تعریف حسابداری گفتهه شد مجموعه فرایند تشخیص, اندازه گیری, ثبت, پردازش و گزارشگری و تفسیر و تجزیه و تحلیل اطلاعات راا حسابداری می نامند در حالی که دفتر داری فقط به عملیات دفتر داری را می توان به کمک رایانه ها انجام داد .. به هر حال دفتر داری را کماکان می توان بخشی از کل سیستم حسابداری دانست.

انواع موسسات

نهادهای دولتی و غیر دولتی که در طیف وسیعی از رشته های خدماتی , تجاری و تولیدی فعالیت می کنند اطلاق می شود. طبقه بندی موسسات در هر کشوری با توجه به قوانین تجارت آن کشور نوع مالکیت و اهداف و رشته های مختلف فعالیت موسسات صورت می گیرد.در کشور ما نیز موسسات را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

1 – طبقه بندی موسسات با توجه به هدف فعالیت

2 – طبقه بندی موسسات با توجه به مالکیت و بخشهای اقتصادی

3 – طبقه بندی موسسات از لحاظ نوع فعالیت

استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری

بطور کلی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که جهت اتخاذ تصمیمات خود نیاز مند اطلاعات حسابداری هستند استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری را تشکیل می دهند . این افراد را می توان به سه گروه ذینفع ، ذیحق وو  ذیعلاقه تقسیم نمود .

-انواع استفاده کنندگان

استفاده کنندگان حسابداری را می توان به گروه عمده زیر تقسیم کرد :

الف. درون سازمانی

ب. برون سازمانی

استفاده کنندگان درون سازمانی شامل مدیریت در لایه های مختلف سازمان است که در انواع تصمیم گیری های خود نیاز مند اطلاعات حسابداری می باشند.

استفاده کنندگان برون سازمانی شامل مالکان و سهامداران ، بانک ها و اعتبار دهندگان،رقبا و مشتریان،محققان و سایر علاقه بندان می باشند.

 

حسابداری بانکی

متاسفانه سیستم آموزشی در کشور ما بدلایل خیلی زیاد که در حوصله این مطلب نیست از بهره وری بالا برخوردار نیست البته بنده به هیچ عنوان انسان بدبینی نیستم و منظورم از سیستم آموزشی فقط دانشگاه ها نیست بلکه از دوره ابتدایی تا بالاترین سطح تحصیلات رو شامل میشه و صدالبته موضوع مدرک گرایی صرف و جذابیت آن برای استخدام یا ورود به سازمانها و شرکتها هم مزید علت شده است. و در این بین حساب معدود مراکز معتبر و دانشجویانی که خودشان خلاء موجود را با تلاششان جبران می نمایند جدا است.

به هرترتیب با این اوضاع ما شاهد هستیم در رشته حسابداری و علیرغم اینکه نسل جوان و امروزی تقریبا همگی دارای کامپیوتر بوده یا دسترسی به آن را دارند آشنایی اصولی با این ابزار و مشخصا ارتباط آن با رشتهه ای که بعنوان تخصص تحصیل میکنند ندارند به همین منظور تصمیم گرفتم بحثی رو پیرامون ارتباط دنیای نرم افزار با فضای حسابداری ومالی باز کنم و اطمینان دارم مطالعه این مطلب برای دانشجویان و شاغلین اینن  رشته مفید خواهد بود

برای طرح موضوع باید چند سوال مطرح و با پاسخ دادن به این سوالات بحث را تکمیل کنم

۱- آشنایی با کدام نرم افزارها برای دانشجویان یا شاغلین رشته حسابداری یا مالی مفید است؟

 

۲-آیا تفاوتی بین نرم افزارهای مالی و نرم افزارهای حسابداری وجود دارد؟ یا هردو اینها درحقیقت یکی هستند؟

 

۳-چرا به دانشجویان یا شاغلین رشته حسابداری یا مالی توصیه میشود برنامه آفیس را بدانند؟

 

۴-نرم افزارهای حسابداری یا مالی (اگر فرقی بین آنها قایل نباشیم) چند نوعند و چه کاربردی دارند؟

 

۵- علاقه مندان حسابداری غیر از نرم افزارهای حسابداری چه نرم افزارهایی را باید بدانند؟

 

در این مطلب قصد دارم به دو یا سه سوال مطرح شده پاسخ داهم و در پست مطلبهای بعدی سعی میکنم بحث را کامل نمایم.

همانطور که میدانید چرخه یا فرآیند حسابداری شامل ۴ مرحله می باشد که عبارتند از : ثبت - طبقه بندی - تلخیص و نهایتا تفسیر   که سه قسمت اول حسابداری مالی را تشکیل داده و قسمت چهارم حسابداری مدیریت نامیده میشود اینک باید ببینیم آرایش نرم افزارهای حسابداری یا مالی بر چه اساسی است

در دهه هفتاد که کم کم پای برنامه نویسان ایرانی به نوشتن برنامه های حسابداری باز شد شاهد نرم افزارهایی بودیم که بیشتر پروسه ثبت -طبقه بندی و تلخیص را انجام میدادند که البته معمولا در قسمتت تلخیص که همان تهیه صورتهای مالی اساسی بود نقصهای فراوانی داشتند و راستش دو مرحله ثبت و طبقه بندی در نرم افزارهای اولیه که شامل سند زدن و انتقال آن به دفاتر کل و معین بود بیشتر جلوه میکرد و موضوعاتی همانند کاردکس - دفتر چک - دفتر اموال - سیستم حقوق و دستمزد و سایر ملزومات مورد نیاز شرکتها در این نرم افزارها وجود نداشت و به همین دلیل اسم اون نرم افزارها به نام نرم افزارحسابداری معروف شد چون فقط ثبت و طبقه بندی و نهایتا تلخیص را انجام میداد اما به مرور زمان نرم افزارهایی حسابداری توسعه یافتند و به همون نرم افزارهای قدیمی زیرسیستمهایی مثل زیرسیستم خرید و فروش -- زیر سیستم انبار - زیر سیستم چک و خزانه داری - زیر سیستم حقوق و دستمزد  و زیر سیستم اموال یاا داراییهای ثابت اضافه شد ونام این نرم افزارها شد نرم افزارهای مالی

بنابراین باید ادبیات موضوع برای هممون یکی شود پس نرم افزارهای حسابداری با این تعریف خودشان یکی از زیرسیستمهای نرم افزارهای مالی هستند مثلا شما وقتی رافع - هلو - همکاران - تدبیر یا هر نرم افزاردیگری که تهیه میکنید باید بررسی کنید اون نرم افزار چند زیر سیستم داره و آیا تمام اون زیر سیستمها به کار شما در شرکت خواهد خورد مثلا شرکتی که فقط ۳ یا ۴ نفر پرسنل داره آیا نیاز است که در نرم افزارش زیر سیستم حقوق و دستمزد هم باشه .

امروزه سیاست شرکتهای برنامه نویس در رابطه با تولید نرم افزارهای مالی در دو شکل کلی اجرا میشود دسته اول شرکتهایی هستند که نرم افزارهاشون رو بصورت یک سامانه جامع اراپه میدهند یعنی شما میتوانید از این شرکتها در ابتدا فقط زیر سیستم حسابداری بخرید و به مرور زمان و با توجه به نیاز و توسعه شرکتت اقدام به خرید سایر زیر سیستمهای مورد نیاز کنید چون این نرم افزارها قادرند با اضافه شدن هر زیر سیستمم جدید عملیات مربوط به اون رو انجام دهند این نوع نرم افزارها تقریبا قیمت بالاتری دارند و به نطر من ارزنده هستند از جمله این نرم افزارها میتوان به همکاران سیستم - تدبیر- نوسا - رایورز  و سایر نرم افزارهای مشابه نام برد و اما دسته دوم نرم افزارهایی هستند که بصورت یک پکیج آماده و از قبل تعریف شده ارایه میشوند و شما نمیتوانید در آینده به آنها زیر سیستم اضافه کنید و تنها راهتان این است که نسخه یا ورژن نرم افزاررا عوض کنید مانند هلو - رافع - چرتگه - حسابیار و .......

البته از نظر محتوی فنی نیز تفاوتهایی بین این دو دسته نرم افزاروجود داره که ان شاءالله در بحثهای بعدی به آن می پردازم

بنابراین نرم افزارهای مالی نرم افزارهایی هستند که از مجموع چند زیرسیستم تشکیل شده لیکن نرم افزارهای حسابداری به نرم افزارهایی گفته میشود که فقط شامل زیر سیستم حسابداری هستند. نکتهه دیگر که نباید فراموش کرد این است که در تمام نرم افزارهای مالی زیر سیستم حسابداری نقش کلیدی وو حساسی را دارد و الزاما باید وجود داشته باشد بعبارتی شما میتوانید یک نرم افزارمالی تهیه کنید که زیر سیستم انبار یا اموال یا حقوق و دستمزد یا خرید و فروش نداشته باشد اما نرم افزار مالی بدون وجود زیرسیستمم حسابداری اصولا وجود ندارد و جالب اینکه برخی شرکتها علیرغم توسعه نرم افزارهای مالی درر شرکت خود صرفا از نرم افزاری استفاده میکنند که فقط زیر سیستم حسابداری دارد و سایر عملیات خود راا مثل حقوق و دستمزد یا کاردکس و دفتر چک را از طریق دستی یا نرم افزارهای متفرقه مثل اکسل انجامم میدهند

نتیجه نهایی بخش اول :

۱- نرم افزارهای مالی از مجموع چند زیر سیستم تشکیل شده اند

۲- زیر سیستم حسابداری جزء لاینفک نرم افزارهای مالی است

۳- میتوان نرم افزارمالی داشت که صرفا زیرسیستم حسابداری داشته باشد و کل کار شرکت را هم با آن انجام داد فقط تنها مشکل این است که برای کاردکس و حقوق و دستمزد و کنترل چکهای شرکت باید از ابزارر دیگر استفاده نمود

۴-دو دسته نرم افزارهای مالی در ایران وجود دارد یا به صورت پکیج آماده اراپه میشوند یا بصورت سامانه جامع

۵-تمام نرم افزارهای مالی چون درای زیرسیستم حسابداری هستند قدرت انجام سه مرحله ثبت - طبقه  بندی و تلخیص را دارند.

 

فواید داشتن نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری پرتو بیتا یکی بهترین نرم افزارهایی است که می توان بعنوان یک سیستم حسابداری مطمئن به آن نگاه کرد و به راحتی کارهای روزمره و سیستم های مختلف مان را میتوانیم با آن سازمان دهیی کنیم .

از ارزش ها و ویژگی های کاربردی این نرم افزار حسابداری می توان نکات زیر را برشمرد :

در زمان صدور اسناد حسابداری این امکان در نرم افزار طراحی شده است که کنترل ها و خطایابی اطلاعات واردشده (مثل کنترل صحت کدینگ، مبالغ و ... ) هم در زمان ثبت هر آرتیکل انجام شود و هم بدون محدود شدنن کاربر در ثبت آرتیکل ها، در زمان ثبت کلی سند، کلیه کنترل ها یکجا انجام شود.

امکان مرور حسابها در سطوح حساب، گروه های تفصیلی و تفصیلی ها و مشاهده گردش در حالت های مختلف

امکان استفاده از کدهای مشابه برای تعیین شروط کدینگ در کلیه گزارشات با استفاده از کاراکتر استاندارد *(مثلاً * 107 معادل کد 107001 تا 107999)

امکان اصلاح سند حسابداری از محیط گزارشات (در صورت داشتن مجوزهای لازم)

ساخت نمونه پرینت های مختلف برای هر فرآیند و گزارش و امکان تعیین دسترسی به هر نمونه پرینت به کاربران از طریق ابزار مدیریت چاپ

حساب (حسابداری)

برای اینکه در هر زمان وضعیت مربوط به هر یک از اقلام حسابداری مشخص باشد ، آن قلم و کلیه تغییرات مربوط به آن در یک صفحه یا کارت به طور جداگانه نوشته می شود که به آن حساب می گویند . هر حسابب شامل سه بخش می باشد که بخش اول عنوان حساب ، بخش دوم طرف بدهکار و بخش سوم طرف بستانکارر است .

عنوان حساب که مشخص می نماید اطلاعات مندرج در آن حساب متعلق به کدامیک از اقلام دارایی ، بدهی ،  حقوق صاحبان سرمایه ، درآمد و هزینه می باشد.

طرف راست حساب که در اصطلاح حسابداری آن را طرف بدهکار می نامند و طرف چپ حساب که در اصطلاح حسابداری آن را طرف بستانکار می نامند . در اصطلاح حسابداری ثبت رقمی در سمت راست یک حساب راا  بدهکار کردن و ثبت رقمی در سمت چپ حساب را بستانکار کردن آن حساب می گویند .

ساده ترین شکل حساب به دلیل شباهتی که با حرف لاتین ( T ) دارد به نام  " شکل تی " خوانده می شود که یک فرم ابتدایی می باشد و فقط توسط حسابداران به منظور تجزیه و تحلیل مسایل حسابداری و نیز توسطط استادان در هنگام تدریس درس حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد و الا در واحد های اقتصادی فرمهایی  کامل چاپی که دارای ستونهای متعدد می باشند به صورت اوراق جداگانه یا دفتر به کار می رود .  

 

نرم افزار فروش چه امکاناتی دارد ؟

داشتن اطلاعات کافی از سوابق مشتری، ارائه به موقع صورتحساب، مدیریت درخواست‌ها و سفارش‌ها و برآورده نمودن به‌ موقع آنها و اعمال سیاست‌های تشویقی و تخفیفی همراه با داشتن اطلاعات کافی در مورد موجودی محصولات و غیره، ضرورت وجود یک سیستم نرم افزاری منسجم و پویا را بیش از پیش طلب می نماید.

 نرم افزار فروش اخوان بر اساس واقعیت‌های فرآیند کسب و کار و ارتباطات حسابداری ، طراحی و تحلیل گردیده است. با استفاده نرم افزار فروش اخوان بسیاری از نیاز های مجموعه در تعامل با مشتریان قابلل بررسی است و کمک ویژه ای در اجرای برنامه‌های فروش و بازرگانی به کاربرانی می‌نماید که از برنامهه  استفاده می نمایند.

گزارشات نرم افزار فروش :

گزارش میزان فروش به هر یک از مشتریان

گزارش میزان فروش به تفکیک کالا و مشتری

گزارش سهم فروش هرکالا همراه نمودار و تحلیل ماهیانه

گزارش از اقلام پیش فاکتور و فاکتورها

گزارش از مانده بدهی مشتریان (مرتبط با سیستم خزانه داری و حسابداری )

گزارش صندوق به صورت جزء و کل

گزارشات سود و زیان کالا به تفکیک کالا، مشتری و بازاریاب

گزارش از فهرست فاکتورهای فروش و پیش فاکتورها

گزارش از فاکتورها براساس ویزیتورها، به تفکیک مشتریان، به تفکیک مراکز فروش

گزارشات آنالیزهای ماهانه فروش

گزارش از مجوزهای خروج صادر شده برای انبار محصول

گزارشات فروش فصلی ( 3ماهانه)

گزارش عوامل صورتحساب به صورت جزء و کل