طراحی سایت و پورتال آِتی بیتا

طراح انواع وب سایت و پورتال حرفه ای

طراحی سایت و پورتال آِتی بیتا

طراح انواع وب سایت و پورتال حرفه ای

استانداردهای پایه ای تولید و توسعه نرم افزار:

استاندارد سند توصیف متدولوژی (MDD)

سند توصیف متدولوژی یکی از اصلی ترین اسناد پایه ای هر پروژه نرم افزاری است که در آن مدل فرایند توسعه نرم افزار، مرحله بندی و تجزیه این فرایند به مراحل کوچکتر و مشخصات هر مرحله مطابق با متدولوژی منتخب برای اجرای پروژه تشریح می گردد. تهیه MDD باید قبل از تهیه سایر اسناد و طرح های پروژه صورت گیرد. در صورتی که تدوین MDD با دقت و جامعیت کافی صورت گیرد، بسیاری از مطالب سایر طرح ها و اسناد پروژه را می توان به مطالب آن ارجاع داد.

استاندارد طرح مدیریت پروژه (PMP)

طرح مدیریت پروژه (PMP) سندی است که اصول، ضوابط و روش های مدیریت یک پروژه نرم افزاری را تعیین می کند. این طرح فرایندهای فنی و مدیریتی پروژه را تعیین کرده و فعالیت های لازم جهت دستیابی به اهداف پروژه را مشخص می نماید. هدف اصلی از تهیه PMP اطمینان از این نکته است که همه عناصر درگیر در پروژه دید واحدی از اهداف، مراحل، سازماندهی و رویه های فنی و مدیریتی پروژه کسب کرده اند و تلاش همه این عناصر در جهت دستیابی به اهداف پروژه هماهنگ و همسو شده است. طرح مدیریت پروژه درواقع طرح جامع یک پروژه است، بدین معنی که همه طرح ها و استانداردهای پروژه باید در آن مورد اشاره و ارجاع قرار گیرد.

استاندارد طرح تضمین کیفیت (QAP)

منظور از تضمین کیفیت یک پروژه مجموعه فعالیت هایی است که برای اطمینان از تطابق نتایج و فراورده های نهایی پروژه با خواسته های اولیه سفارش دهنده یا کارفرمای پروژه، باید در مدت اجرای پروژه انجام شود. طرح کیفیت پروژه (QAP) سندی است که سازمان، روش ها و برنامه تضمین کیفیت یک پروژه را تعیین می کند. این طرح همه فرایندهای اصلی و پشتیبانی توسعه نرم افزار را پوشش می دهد. طرح تضمین کیفیت به منظورر تعیین روش ها، ضوابط و برنامه تضمین کیفیت پروژه تهیه می گردد و یکی از اسناد مهم و تاثیر گذار در روندد اجرای پروژه است.

استاندارد طرح مدیریت پیکربندی (CMP)

طرح مدیریت پیکربندی به منظور مشخص کردن فعالیت های لازم در فرایند مدیریت پیکربندی پروژه تهیه می شود. این طرح فعالیت های الزامی مدیریت پیکربندی پروژه را مشخص کرده و مسئولیت و چگونگی انجام هر یک را تعیین می نماید. همچنین نحوه ثبت، نسخه برداری و نگهداری سوابق پیکربندی ابزارها و فراورده های پروژه در این طرح مشخص شود.

استاندارد طرح تصدیق و صحه گذاری (V&V)

فرایندهای تصدیق و صحه گذاری (V&V) از مهمترین فرایندهای پشتیبان توسعه نرم افزار است که اجرای صحیح و دقیق آنها نقش عمده ای در تضمین کیفیت پروژه های نرم افزاری ایفا می کند. گام نخست در اجرای این فرایندها، برنامه ریزی فعالیت های V&V است که نتیجه آن به شکل طرح تصدیق و صحه گذاری تدوین و ارائه می گردد. طرح تصدیق و صحه گذاری (V&V) به منظور مشخص نمودن فعالیت های لازم در طول اجرای پروژه برای حصول اطمینان از سازگاری فراورده های هر مرحله از توسعه نرم افزار با ورودی های آن مرحله وو همچنین بررسی تطابق فراورده های هر مرحله با نیازهای اولیه کاربران تهیه می شود. همه طرح ها،، مستندات، برنامه های اجرایی و پایگاه های اطلاعاتی که در نتیجه انجام فعالیت های توسعه نرم افزار تولیدد شده و به کارفرما تحویل داده می شود، یا برای استفاده داخلی به عنوان فراورده های میانی به کار می رود،، مشمول فعالیت های V&V می باشند.

استاندارد طرح آزمون نرم افزار

آزمون نرم افزار یکی از حساس ترین و مهمترین فعالیت هایی است که در جریان پروژه های نرم افزاری باید اجرا شود. صحت و دقت فعالیت های آزمون نرم افزار مستقیما در کیفیت نتایج اینگونه پروژه ها موثر است. ازز اینرو برنامه ریزی و اجرای صحیح آزمون نرم افزار می تواند نقش تعیین کننده ای در موفقیت یا شکست پروژهه های نرم افزاری ایفا کند. مجریان و مدیران پروژه های نرم افزاری با بهره گیری از این استاندارد می توانند کیفیت برنامه ریزی و نتایج فعالیت های آزمون نرم افزار را در پروژه های خود ارتقا بخشند.

استاندارد طرح انتقال و تحویل نرم افزار

طرح های انتقال و تحویل نرم افزار به منظور برنامه ریزی فعالیت هایی که باید در مرحله انتقال نرم افزار صورت گیرد، و با هدف تعیین سازمان، وظایف و فعالیت های این مرحله تهیه می شود.

استاندارد طرح ضمانت نرم افزار

طرح ضمانت نرم افزار برای تعیین ضوابط و فعالیت های دوره ضمانت نرم افزار، که پس از تحویل نرم افزار آغاز  شده و تا پیش از اتمام تعهدات کارگزار ادامه دارد، تهیه می گردد.

استاندارد طرح نظارت

نظارت بر طرح های نرم افزاری که با هدف کسب اطمینان از انجام تعهدات متقابل کارفرما و کارگزار صورت می گیرد، چه توسط شخص حقیقی یا حقوقی ثالثی (غیر از عناصر کارفرما) صورت گیرد، و چه توسط عناصر و کارکنان واجد صلاحیت کارفرما انجام شود، نیازمند طرحی است که در آن ضوابط و برنامه کار نظارت به طور دقیق بیان شده باشد. این طرح باید پیش از آغاز عملیات اجرایی پروژه تهیه شده و در اختیار همه طرف های درگیر در پروژه قرار داده شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.